Moeiteloos content maken die écht bij je past? Dat doe je zo!

11 jun, 2025

Altijd content ideeën hebben is makkelijker dan je denkt.

Je hóeft namelijk niet na te denken.

Je zit klaar om iets te posten.
Je hebt een momentje voor jezelf, je hebt zelfs koffie (goeie!) en je binaural beats staan op repeat.
Maar je hoofd? Blanco.
Niks. Noppes. Nada.

Herkenbaar much? Dan ben je niet de enige.
Veel ondernemers denken dat ze inspiratie nodig hebben om iets te maken. Maar even tussen jou en mij: Inspiratie heb je niet altíjd nodig. Je hebt een ingang nodig.

Inspiratie voor je socials media posts is eindeloos, geloof me.

Als het even niet stroomt, kun je wachten op een briljant idee, drie rondjes lopen met de hond, je haren laten wapperen… óf je kunt gaan spelen. En met spelen bedoel ik: associëren.

Klinkt als iets uit een filosofieles, maar het is supersimpel. Associëren is niets minder dan je brein loslaten. Niet proberen te bedenken, maar gewoon kijken waar je gedachten je brengen. Eigenlijk gewoon Pim-Pam-Pet, maar dan anders 🙂

Zie het als het openen van een keukenkastje waar je per ongeluk chocola vindt. Je had niks gepland, maar ineens heb je iets lekkers in handen. En dát vinden we natuurlijk allemaal lekker.

Zichtbaar zijn op je eigen manier lukt wel met associatief schrijven.

Je kiest een woord. Of een beeld. Kan iets zijn wat links van je ligt of een leuke b-roll in je filmrol. Je hoeft écht niet zo ingewikkeld te denken.

Bijvoorbeeld: ijsje.

Wat komt er dan op?
Zomer.
Smelten.
Keuzestress (citroen of mango?).
Traktatie.
Herinnering aan je kindertijd.

En klabbam! Ineens heb je haakjes voor een post over ondernemen, keuzes maken, genieten, feestjes… alles is content, als je je brein even laat struinen.

Waarom associëren helpt bij creatieve content maken

  • Je haalt de druk eraf
  • Je ontdekt nieuwe invalshoeken die écht van jou zijn
  • Je maakt content die anders is dan de zoveelste “5 tips voor meer bereik”-post

Mensen voelen het als iets écht is.
Niet gladgestreken. Niet bedacht voor het algoritme.
Maar gewoon: jij. Met een gedachte, een glimlach, en een verhaal.

Zo wordt content maken leuk (en aantrekkelijk voor jouw volgers)?

Hier is een mini-oefening die je meteen kunt proberen:

  1. Kijk rond. Kies het eerste voorwerp dat je ziet.
  2. Schrijf in 2 minuten alles op wat je ermee associeert.
  3. Kies één woord uit je lijst en maak de brug naar jouw werk of missie.
  4. Maak daar een gezellige post van: tekst, carousel, reel, alles is goed. Het is namelijk van jou.

Voorbeeldje doen?
Op de enorm gezellige foto bij dit blog zie je rechts van mij een palmboom.
Ik denk: zon, zee, strand, wapperen, uitwaaien, ontspanning, vakantie.
Mijn ‘ding’ is zichtbaar zijn en content inspiratie. Dus wat kan ik hiermee?

En ineens heb ik een post over zichtbaar ondernemen tijdens je vakantie.
Laat je strategie los deze zomer en laat je content lekker uitwaaien.

Zichtbaar zijn zonder content kalender? Dit is jouw manier.

Je hoeft niet strak te plannen. Je hoeft niet in een format te passen.
Als je leert associëren, heb je altijd iets te vertellen! En vaak op een verrassend leuke manier. En laat dat maniertje nou net dat aanstekelijkheidje hebben waar jóuw volgers van aan gaan.

Want hoezee Overflakkée: je trekt klanten aan die jou leuk vinden, niet je toneelstukje.

Heb je geen inspiratie voor content? Probeer het vandaag nog!

Pak een woord. Laat je brein los.
Voor je het weet heb je een post die wél voelt als iets dat jij echt wil zeggen.

Ik zeg: Hiep, hiep, hoera! Je hebt m’n hele. blog gelezen. Daar doen we even een bonussie voor.
Stuur me even een DM. Dan gaan we oefenen. Serieus. Gewoon om te laten zien hoe leuk dit werkt.

 

Samen werken aan jouw zichtbaarheid?

Lees verder

Hoe leer je zichtbaar zijn als online ondernemer?

Jezelf laten zien is net zo goed oefenen als een nieuwe taal leren. En zo begin je er mee. Niets leer je in één dag. Oké, niets is misschien wat overdreven, maar als het gaat om nieuwe dingen (aan)leren, dan kost dat gewoon tijd. Een nieuwe taal bijvoorbeeld… maanden...